Connect with us

featured

Har du bakfall i ett nybyggt badrum ?

Published

on

Om du har bakfall i det nybyggda badrummet ska du låta entreprenören göra om jobbet.

Ett korrekt utfört badrum har en lutning mot golvbrunnen.

Reglerna för hur man bygger badrum är glasklara. Boverkets Byggregler (BBR) säger i avsnittet om fukt:

”6:5335 Avledning av vatten till golvavlopp
I utrymmen med golvavlopp ska golvet och dess vattentäta skikt ha fall mot avloppet i de delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall, dvs att vattnet rinner från golvbrunnen, får inte förekomma i någon del av utrymmet.”

Har du bakfall i ett nybyggt badrum, dvs att vatten inte automatiskt rinner mot golvbrunnen, kan du alltså vända dig till entreprenören som gjorde jobbet och be att han gör om och utför det rätt. Det ska vara fall såväl i underlaget för tätskikt som i ytskikt (se BBV 5.1.1 Golvlutning).

Det behöver dock inte nödvändigtvis innebära att hela golvet rivs upp och görs om.

– Hantverkaren får bedöma om han kan åtgärda det fel som han har åsamkat. Här bör han blanda in tätskiktsleverantören. Vissa tätskikt går nämligen att skarva, säger Sten Holmqvist, tekniskt sakkunnig på BKR.

– Det finns ett 70-tal olika system för tätskikt på marknaden och om det går att riva upp och skarva beror på vilket system man har jobbat med, säger Sten Holmqvist.

Hantverkaren ska alltså alltid få en chans att rätta sitt fel. Har han använt ett tätskikt som kan skarvas och återförseglas kan det finnas vissa fall och omständigheter där det är rätt att riva upp bara en del av golvet och tätskiktet för att lägga nytt och göra rätt. Hantverkaren i samråd med tätskiktleverantören kan i samråd då komma fram till att det kan vara en möjlig lösning.

– Det är hantverkaren som äger problemet och han har rätt att försöka åtgärda sina fel. Hur man ska göra i det enskilda fallet får man komma fram till i en förhandling mellan entreprenör och beställare, säger Sten Holmqvist.

Det är dock aldrig möjligt att åtgärda ett bakfall med ett nytt lager fix och klinker.

– Det är aldrig OK, för då kvarstår felet. Det blir ändå blött under plattan. Det är underlag och tätskikt som ska luta, säger Sten Holmqvist.

Rune Berglund som är skadeförebyggare på Länsförsäkringar i Skåne blir ofta kontaktad av konsumenter som är förtvivlade för att det nya badrummet har bakfall.

– Men det här är inte en försäkringsskada, utan en fråga mellan entreprenören och konsumenten. Vi kan bara hänvisa till GVK:s och BKR:s branschregler.

Rune Berglund rekommenderar sina kunder som har ett nybyggt badrum med bakfall att reklamera det felaktigt utförda jobbet hos entreprenören, som är skyldig att rätta till felet.

Rune Berglund har dock aldrig varit med något skadeärende som beror på bakfall i badrummet.

– Man har tätskikt i badrummen och är det rätt monterat så står det emot vattensamlingar. Däremot är det ju ingen som vill ha vattenpölar i sitt badrum, säger Rune Berglund.

 

Diskutera bakfall i Byggahus forum.

Läs mer

featured

BKR Behörig Våtrum

Published

on

By

BKR Behörig Våtrum

Behöriga företag är utbildade av Byggkeramikrådet och arbetar i enlighet med ”Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum” (BBV).

Idag är BKR den självklara auktoriteten när det gäller användandet av keramiska material, såväl i våtrum som i torra utrymmen.

Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum, BBV, är för keramiska konstruktioner i våtrum av hela ”Byggsverige” ansedda som riktlinjer för fackmässighet inom området.

Behörigheten ger rätt att utfärda Byggkeramikrådets kvalitetsdokument, en egenkontroll som visar att ditt våtrum är byggt på ett fackmässigt sätt.

Företag som följer BBV använder godkända tätskiktssystem samt väljer i övrigt lämpliga material och konstruktioner.

Branschreglerna gäller för funktion och applicering av tätskiktssystem på olika underlag då kakel, klinker eller mosaik skall utgöra ytskikt på golv och väggar i våtrum.

Läs mer på Byggkeramikrådets webbsajt.

Continue Reading

featured

Fem tips när du ska välja hantverkare

Published

on

By

Är rörmokaren pålitlig? Blir snickaren klar i tid? Genom att vara noggrann, tydlig och fråga efter referenser kan du förebygga många bekymmer. Här listar vi de viktigaste punkterna att tänka på när du väljer hantverkare.

Du har bestämt dig för att renovera hemma och är på jakt efter en hantverkare. Genom att vara noggrann och tydlig i början av processen så minimerar du risken att känna dig lurad i slutändan. Villaägarnas rådgivare får årligen hjälpa många uppgivna husägare som råkat illa ut. Vanligtvis handlar det om dåligt utförda arbeten eller att man inte förstått vad som ingått i offerten.

1. Ta in flera offerter

Vid större arbeten rekommenderar vi att du tar in skriftliga offerter från flera olika håll. Kontrollera att priset är inklusive moms och att offerten innehåller allt som ska utföras. Om offerten specificeras i delar så som material, arbete, kostnad för underentreprenörer och så vidare, kan du lättare bedöma offerten och jämföra den med andra.

2. Ta referenser

Det säkraste sättet att bli nöjd med sitt val av hantverkare är att ta referenser från tidigare kunder. Är hantverkaren pålitlig och gör hen ett bra jobb?  Kolla också på Råd & Röns Svarta lista samt på andra sajter där kunder kan lämna omdömen.

3. Fråga efter F-skattebevis

Kontrollera alltid att hantverkaren har F-skattebevis och är momsregistrerad. Annars är det att betrakta som ett svart jobb. Har du inte kvitto på tjänsten kan du bli skyldig att betala arbetsgivaravgifter och skatt för hantverkaren. Kontrollera också att det inte finns några obetalda skatter eller andra skulder hos kronofogden samt att hantverkaren har ansvarsförsäkring.

4. Upprätta skriftligt avtal

Du bör alltid skriva ett avtal med hantverkaren. Se till att tydligt specificera omfattningen av arbetet samt datum då jobbet ska vara klart. Tänk på att avtalet måste undertecknas av behörig firmatecknare för att gälla. Bestäm redan från början om det ska vara fast pris, löpande räkning eller takpris, och skriv in detta i avtalet.

5. Ha en dialog och var tydlig

Utgå inte från att hantverkaren förstår exakt vad du menar, du måste vara tydlig med vilka val du gör och vad som är viktigt för dig redan inför upphandling. Det är du som vet hur du vill ha det. Tänk på att sena ändringar ofta blir dyra. Se även till att vara tillgänglig, åtminstone på telefon, för att lämna kompletterande information till hantverkarna. Fördelen med att vara på plats är att man kan upptäcka eventuella misstag och åtgärda dessa i tid.

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/juridik/artiklar/valj-ratt-hantverkare2/

Continue Reading

featured

Intellivent SKY DESIGN- bästa badrumsfläkten

Published

on

By

Nu lanserar Fresh AB världsnyheten Intellivent SKY.

Helt i enlighet med sin egen devis att vilja förse världen med ett hälsosamt inomhusklimat, har Fresh utvecklat en helt unik badrumsfläkt med sinnrika sensorer.

Lukt och fukt försvinner fort

Som enda fläkt i världen har Intellivent SKY utrustats med en luktsensor som känner av starka lukter.

När sensorn upptäcker en stark lukt ökar fläkten varvtalet och avlägsnar snabbt lukten för att luften hela tiden ska kännas fräsch.

http://www.fresh.se/sv/badrumsflaektar/intellivent-sky-design.php

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Populär